سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد گذری بر تاریخ انتشار نخستین نشریه‌های طنز در مشهد| تلخ و شیرین فکاهی نامه‌ها در ارض اقدس ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند انسجام ترافیکی در جنوب شهر مشهد
سرخط خبرها

برنامه‌های شهرداری برای گشودن گره‌های ترافیکی در بزرگراه‌های مشهد

  • کد خبر: ۱۳۲۸۱۰
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
برنامه‌های شهرداری برای گشودن گره‌های ترافیکی در بزرگراه‌های مشهد
بسیاری از شهروندان مشهدی و زائران بارگاه رضوی همه‌روزه شاهد ترافیک در شبکه بزرگراهی شهر هستند؛ در این راستا تاکنون اقدامات مختلفی نظیر پل‌سازی و ساخت تقاطع‌های غیرهم‌سطح انجام شده است تا کمی از بار ترافیکی شبکه بزرگراهی مشهد کم شود، اما همچنان معضل ترافیک سنگین در برخی قسمت‌های بزرگراه مشهد دیده می‌شود که دلیل آن را می‌تواند سرانه پایین شبکه بزرگراهی مشهد نسبت‌به میزان رفت‌وآمد‌های خودرویی در این کلان‌شهر باشد.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز، ازطرفی باریک‌بودن برخی قسمت‌های بزرگراهی سبب ایجاد گره‌های ترافیکی می‌شود که با افزایش سرانه‌های حمل‌ونقل عمومی مانند مترو و انجام اصلاحات هندسی یا ساخت پل و تقاطع مانند دوربرگردان غیرهم‌سطح شهید‌میرزایی که اکنون در‌حال‌اجراست، می‌توان بخش شایان‌توجهی از ترافیک بزرگراه‌های شهر مشهد را مدیریت کرد.

مدیر عامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه طول شبکه بزرگراهی مشهد با احتساب بولوار وکیل‌آباد که زمانی جزو شبکه بزرگراهی این شهر بوده و اکنون شریان ویژه محسوب می‌شود، ۸۰‌کیلومتر است، گفت: در‌مجموع رینگ بزرگراهی شهر مشهد دارای ۱۰‌بزرگراه شامل بزرگراه‌های بسیج، شهید‌بابانظر، شهید‌میرزایی، شهید‌چراغچی، کلانتری، آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی، پیامبر‌اعظم (ص)، امام‌علی (ع)، شهید‌سلیمانی و وکیل‌آباد است. سلیمی افزود: همچنین ۳۶.۴ کیلومتر از شبکه معابر شهر مشهد مربوط‌به رمپ و لوپ‌های دسترسی به شبکه بزرگراهی شهر است.

شناسایی گره‌های بزرگراهی

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا درباره گره‌های ترافیکی شبکه بزرگراهی مشهد گفت: یکی از مشکلاتی که در شبکه بزرگراهی شهرمان وجود دارد، تفاوت در عرض برخی مناطق بزرگراهی است که سبب می‌شود جریان ترافیکی در شبکه بزرگراهی پایدار نباشد؛ برای مثال، قبل از میدان جمهوری، عرض بزرگراه از ۹ تا ۱۲ متر تغییر می‌کند؛ موضوعی که باعث ترافیک شدید و مسدودشدن مسیر می‌شود.

علی سمیعی به دیگر مشکلات بزرگراهی شهر اشاره کرد و افزود: با ارائه طرح و اجرای عملیات اصلاح هندسی معابر می‌توان شاهد پیوستگی عرضی در معابر بزرگراهی بود. وی با بیان اینکه در حال حاضر، سه یا چهار قسمت از شبکه بزرگراهی مشهد شناسایی شده است و باید برای پیوستگی عرضی بزرگراه اقدامات لازم انجام گیرد، گفت: مهم‌ترین قسمتی که این کار باید در آن انجام شود، تقاطع جهاد از سمت میدان جمهوری و قبل از ورودی زیرگذر است که طرح این موضوع تهیه شده و پس‌از تصویب در مراجع مربوط برای اجرا، عملیاتی خواهد شد.

سمیعی با بیان اینکه برخی دیگر از مناطق بزرگراهی که باید در آن‌ها پایدار‌سازی شبکه بزرگراهی صورت گیرد، شناسایی شده‌اند، ادامه داد: میدان غدیر به‌سمت پل سلام اکنون دارای اضافه‌عرض است؛ میدان امام‌حسین (ع) به‌سمت بزرگراه شهید بابانظر نیز دارای اشکالات عرضی است و در بزرگراه شهید‌کلانتری هم در قسمت پیچ هتل پردیسان و مسیر برعکس باید اصلاحاتی صورت گیرد.

وی تأکید کرد: البته اکنون در‌راستای پایدارسازی جریان ترافیک بزرگراهی مشهد، عملیاتی به نام ممیزی مقطع عرضی بزرگراه‌های مشهد در دست مطالعه است و نتایج این مطالعات تا دو ماه آینده نهایی خواهد شد. پس از این مطالعات به‌صورت دقیق می‌توان برای پایدارسازی جریان ترافیکی بزرگراه شهر اقدامات لازم را انجام داد.

رفع معضل ترافیک صدمتری

سمیعی با اشاره‌به آغاز عملیات ساخت دوربرگردان غیرهم‌سطح شهید‌میرزایی گفت: یکی دیگر از قسمت‌های شبکه بزرگراهی که ترافیکی سنگین در آن دیده می‌شد، حدفاصل بین میدان امام‌حسین (ع) تا پل فجر است که برای رفع این معضل ترافیکی، عملیات ساخت دوربرگردان شهید‌میرزایی در این بخش از شبکه بزرگراهی مشهد آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: ورودی خیابان خواجه‌ربیع در تقاطع امام‌حسین (ع) نیز براساس طرح نهایی این تقاطع باید تعریض شود و نیاز به تحصیل حریم دارد؛ این قسمت از شبکه بزرگراهی مشهد به‌دلیل باریکی معبر سبب پس‌زدگی ترافیک می‌شود. وی ادامه داد: وضعیت بزرگراه‌های مشهد، در حدود ۶۰ درصد از ساعات رفت‌وآمد، به‌گونه‌ای است که تردد خودرو‌ها بیشتر از ظرفیت این بزرگراه‌هاست؛ این اتفاق را در برخی از ساعات در بزرگراه امام‌علی (ع) مشاهده می‌کنیم.

سطح سوم برای تقاطع خیام

سمیعی درباره ترافیک بخش بزرگراهی حدفاصل میدان‌های شهید‌فهمیده و خیام بیان کرد: راهکار بلند‌مدت برای رفع مشکل ترافیکی این بخش، ایجاد سطح سوم برای تقاطع‌هاست، اما هزینه این کار زیاد است و در‌عین‌حال در برخی ساعات، میزان رفت‌وآمد خودرو‌ها در بخش بزرگراهی، بیشتر از ظرفیت است.

گره ترافیکی بزرگراه پیامبراعظم (ص)

وی با بیان اینکه در بزرگراه پیامبر اعظم (ص) نیز شاهد دو مدل گره ترافیکی هستیم، تصریح کرد: یک نوع ترافیک در روز‌های پایانی هفته به‌دلیل رفت‌وآمد خودرو‌ها به مناطق ییلاقی شکل می‌گیرد و مدل دوم ترافیک در این بزرگراه مربوط‌به زمان شروع‌به‌کار و پایان کار شرکت‌ها و کارخانجات مستقر در شهرک صنعتی است که این ترافیک، صبح‌ها و بعدازظهر‌ها ایجاد می‌شود.

ساخت دروازه ورودی برای شهر

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: موضوع دیگر درباره بزرگراه پیامبر اعظم (ص)، اتصال شبکه بزرگراهی خارج شهر به داخل شهر است. در این راستا مشغول بررسی طرح ایجاد تقاطع غیرهم‌سطح در ورودی بولوار شاهنامه هستیم.

ایجاد یک دروازه ورودی برای مشهد نیز می‌تواند درزمینه جداسازی بزرگراه خارج شهر و داخل شهر مؤثر باشد و در‌صورت راه‌اندازی این دروازه ورودی، شاهد تغییر رفتار رانندگی در ورودی شهر خواهیم بود. سمیعی اضافه کرد: همچنین تکمیل، ساخت و بهره‌برداری از آزادراه مشهد-چناران به‌عنوان یک مسیر دسترسی در ورودی شهر، می‌تواند در شکستن ترافیک و کاهش تعداد خودرو‌های داخل بزرگراه پیامبر اعظم (ص) مؤثر باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->